רצועת מנוע, או “רצועת אביזרים”, היא מעין חגורה המעבירה כוח ומניעה את מדחס המזגן, משאבת ההגה, האלטרנטור ועוד. רבים נוטים להתבלבל בינה לבין רצועת התזמון – שהיא חלק אחר ברכב ותפקידה לסנכרן בין גל הארכובה לגל הזיזים במנוע. תפקידה של רצועת המנוע, לעומת זאת, הוא לחבר את חלקו החיצוני של גל הארכובה אל כל אביזרי המנוע. מבחינת מראה, ניתן להבחין בין השתיים: בעוד שרצועת תזמן מחורצת לאורכה במעין שיניים אופקיות – רצועת המנוע מחורצת בסימנים בצורת האות V לאורכה.
תקלות ברצועת המנוע
לפני התקלות, חשוב לדעת: מומלץ להחליף את רצועת המנוע בזמן, ולא רק בעת תקלה! לרצועת המנוע תפקיד חשוב, ובעת תקלה או פגם – ייתכן מאוד שתמצאו את עצמכם עם רכב שזקוק לגרר, ובמקרים חמורים יותר – עם נזקים לאביזרים שונים במנוע. בנסיבות אידיאליות, רצועת מנוע עשויה להחזיק מעמד במצב טוב בין 14,000 ק”מ ועד לסביבות 16,000 ק”מ. במידה ואתם נמצאים במוסך לצורכי תחזוקה או טיפולים שונים, מומלץ גם להחליף את רצועת המנוע באותו הזמן.
סימנים לתקלות ברצועת המנוע
- סימני סדקים, זיגוג, עיוותים או בלאי כללי
- צלילי שריקה צווחנית בעת נסיעה – מעידה על רצועה שהחליקה
- בעיות שונות בביצועי מנוע – מצבר ששבק חיים לפתע, מנוע תקוע, תקלה בהגה כוח ועוד
- רעשים חריגים מכיוון המנוע
החלפה או תיקון?
לרוב, תקלה ברצועת המנוע תסתיים בהחלפתה. תיקון בדרך כלל לא בא בחשבון, שכן כל רצועה נוטה להתבלות עם השחיקה והטמפרטורות הגבוהות במנוע ולכן מומלץ להקדים תרופה למכה ולמנוע מצב שבו נזדקק לגרר.
תהליך ההחלפה הוא לרוב פשוט יחסית, אך חשוב לעשות אותו בעת שהמנוע קר. טווח מחירי רצועות מנוע נע בין 250 ל- 400 ₪.
בעת תיקון במוסך או טיפול תחזוקתי שגרתי, בקשו מאיש המקצוע לבדוק את רצועת המנוע ולהחליפה במידת הצורך.