שיפוץ / החלפת סוללה היברידית
דף הבית » שיפוץ / החלפת סוללה היברידית
אנו במנועי היבואן מספקים שירות שיפוץ / חידוש והחלפת סוללה היברידית לכל סוגי הרכבים ההיברידיים / חשמליים. השירות שלנו כולל בדיקת סוללה מקיפה במכשור ייעודי לשם אבחון מדויק של התקלה.
מתן שירות על ידי צוות בעל הסמכה רמה 3 אשר מאפשרת ביצוע עבודות תחזוקה ותיקון לרכבים אלה. בנוסף, אנו מחזיקים במלאי של סוללות היברידיות חדשות ומוכנות להתקנה ואספקה מיידית לצד אחריות מלאה וארוכת טווח.
סוללה היברידית - תפקיד ומידע כללי
כשמדובר ברכבים היברידיים / חשמליים הרכיב החשוב והיקר ביותר ברכב לצד המנוע היא הסוללה. זאת מכיוון שהיא משמשת כאמצעי מרכזי להנעת הרכב ברכבים אלו באמצעות יצירת אנרגיה חשמלית. הסוללה ידידותית יותר לסביבה מאשר רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית והיא גם תורמת לחסכון בצריכת הדלק. יש לציין שישנן סוגים שונים של סוללות (ניקל, ליתיום) המצויות בדגמי רכבים שונים.
אורך חיים של סוללה היברידית
אורך החיים של סוללה היברידית אינו קבוע כשניתן לומר כי הטווח הכללי נע בין כ-8 שנים ל-15 שנה, נעמוד על הגורמים המשפיעים המרכזיים על עמידות הסוללה:
- סוג הסוללה – ישנן שני סוגי סוללות: סוללת ניקל אשר מתאפיינת בדחיסות אנרגיה עדיפה, טווח נסיעה ארוך יותר ועמידות טובה יותר בטמפ’ נמוכות. סוללת ליתיום מתאפיינת בצפיפות אנרגיה נמוכה יותר אך היא עמידה יותר בטמ’ גבוהות יותר ומאפשרת מחזורי פריקה וטעינה ארוכים יותר עד אשר תחול ירידה בקיבולת של הסוללה.
- תנאי מזג אוויר וטיפוגרפיה – תנאי שטח ומזג אוויר (טמפ’ חום-קור קיצוניות) עלולים לקצר את אורך החיים של הסוללה. החום הישראלי משפיע על הרכיבים השונים ברכב ואינו פוסח גם על הסוללה ההיברדית. כך שבמסגרת השמירה על הרכב והתחזוקה רצוי להחנות ולהעמיד את הרכב החשמלי במקום מוצל.
- תרבות נהיגה לקויה – נסיעה פרועה הכולל האצה והאטה מהירה וכן מחזורים טעינה ופריקה לעיתים קרובות מקצרים את חיי הסוללה.
מהן התקלות הנפוצות ביותר בסוללה היברידית?
אובדן קיבולת הסוללה במשך הזמן – גורם להקטנת טווח הנסיעה החשמלית)
אי איזון בתאים הפנימיים המרכיבים את הסוללה: מפחית את הביצועים ואורך החיים של הסוללה.
התנגדות פנימית מוגברת: העברה אנרגיה לקויה ולא יעלה, גורם להפחתה בביצועים.
תקלות טמפרטורה: כפי שצוין לעיל טמ’ קיצונית משפיעה על הסוללה ועלולה לגרום לכשלים שונים וכן לקיצור חייה.
כשל חשמלי: בעיות מתח עלולות להשפיע על ביצועי המערכת ההיברידית.
תקלה במערכת ההיברידית: מקור התקלה יכול להיות קשור ב”מוח” המנהל את הסוללה, כלומר מערכת הבקרה הממוחשבת שלה שאינה עובדת כהלכה. למשל, ייתכן כי המערכת תחשב באופן שגוי את טווח הטעינה שנותר בסוללה וזה עלול לגרום לכשלים כלליים בסוללה וברכב.
מערכת קירור פגומה: מערכת הקירור הייעודית של הסוללה שומרת על ויסות טמפרטורה תקין, כשל במערכת זו עלולה להוביל להתחממות יתר של הסוללה ולנזק כבד.
נזק עקב טיפול כושל: טיפול לקוי בסוללה ע”י מכונאי שאינו מוסמך עלול להוביל לנזקים לסוללה ולחלקיה ולנזק כללי לרכב.
בלאי ושחיקה: התקלה הנפוצה והטבעית ביותר הוא כמובן התקצרות חיי הסוללה שפוחת במשך השנים.
כיצד מתקנים סוללה היברידית?
לפני הטיפול יש לבצע אבחון מדויק של התקלה באמצעות בדיקה של מערכת הבקרה של הסוללה וכן באמצעות מכשור מתקדם לאיתור תקלות ברכבים אלה לצד בדיקות פיזיות של מכונאים מוסמכים לעבודה ברכבים חשמליים (הסמכה רמה 3). לאחר הטיפול יוחלט אם יש מקום לתקן את הסוללה או להחליפה.
שיפוץ סוללה היברידית
במסגרת השיפוץ מבצעים בדיקת אוברול מקיפה על כל חלקי הסוללה. העבודה מתבצעת לאחר הסרה של הסוללה וביצוע בדיקות כמו בדיקה של כל תא ובחינה האם הוא מאוזן יחד עם שאר התאים, תקינות פירוק הסוללה, ביצועים בעיתות עומס ועוד. לאחר התיקון המכונאי יוודא תקינות מלאה של הסוללה עם נתוני היצרן ולאחר מכן תתבצע הרכבה מחדש.
החלפת סוללה היברידית
במידה והסוללה ברכב “עשתה את שלה” ושיפוץ שלה לא יהיה משתלם מבחינת עבודה ועלויות נצטרך להחליף אותה בסוללה חדשה. יש לרכוש את הסוללה אך ורק בקרב ספק אמין שמבצע גם התקנות. יש לוודא גם כי הסוללה מגיעה עם אחריות מקיפה וארוכת טווח.
שאלות נפוצות
פעולה זו אינה מומלצת, במקרים של תקלות או איבוד קיבולת גבוה של הסוללה ההמלצה היא לתקן או להחליף אותה בסוללה חדשה ואיכותית שתספק ביצועים אמינים וטובים לטווח ארוך.
את ההחלטה יש לקבל לאחר בדיקה אצל מוסך המתמחה ברכבים היברידיים, לאחר בדיקה מקיפה של תקינות הסוללה ורמת הקיבולת שלה ניתן לקבוע מה הוא הטיפול הנדרש והיעיל ביותר ובהתאם לכך, כמו גם בהתאם לעלויות הטיפול תתקבל ההחלטה אם לבצע שיפוץ או החלפה של הסוללה התקולה באחת חדשה.
את ההחלטה האם לשפץ / לחדש את הסוללה או להחליפה צריך לקבל לאחר דיאגנוסטיקה – בהתאם לתוצאות הבדיקה ניתן לאמוד את מידת הנזק ולקבוע אם יש מקום לתקנה (במקרים בהם הנזק הוא חלקי ונקודתי לא מערכתי בכל הסוללה) או אם הפתרון האידיאלי ביותר החלפה.
החלפה של כל הסוללה תידרש במקרה של נזק מאסיבי. המחיר הוא אמנם יקר אך זה יבטיח לנו תקינות מלאה כשנוכל ליהנות מהרכב לאורך שנים רבות נוספות כשגם נוכל למכור אותו במחיר טוב יותר עקב איכות הסוללה.
העלויות משתנות בהתאם לבעיה הספציפית ורמת הנזק וכן סוג הסוללה דגם, יצרן ושנתון הרכב. טווח המחירים הוא גדול ויכול לרוב לנוע בין 10K ל-50K כשישנן סוללות בסדר עלות גבוה הרבה יותר.
מכונאים שעברו הסמכת מתח גבוה HV (רמה 3) אשר מאפשרת עבודה ברכב היברידי וחשמלי בהתאם לדרישות משרד התחבורה.