הצילינדרים הם החלק במנוע בתוכו נעות הבוכנות מעלה ומטה. מיקומו של הצילינדר הוא בבסיס המנוע והוא עשוי מיציקת אלומיניום או ברזל. לאחר יציקת בסיס המנוע בתבנית, יוצרים קדח גלילי – וזהו הצילינדר.
פעולת הצילינדר
תנועת הבוכנות בצילינדרים יוצרת חיכוך גבוה ומתמשך, ומכאן חשיבות השימון המתמיד של האזור. על מנת למנוע מהשמן לרדת אל אגן האיסוף, נעשות בצילינדרים תעלות באמצעות ליטוש פנימי, בהן עובר השמן. על מנת לשמור על הצילינדר במהלך פעולה זו, משתמשים לעיתים בשרוולי פלדה בצילינדר או בציפויים: ציפוי פלזמה או ציפוי בטכנולוגיית “אלוסיל” (ALUCIL).
החלל של הצילינדר מהווה חלק מתא הבעירה במנוע – תערובת של דלק ואוויר נכנסת אל התא ונשרפת שם, וכתוצאה מכך נעה הבוכנה. הבוכנה שבצילינדר מחוברת לטלטל – החלק המחבר אותה אל גל הארכובה.
צילינדרים בסוגי מנועים שונים
במנועים של ארבע פעימות, השסתומים והמצת ממוקמים בראש המנוע, בעוד במנועי שתי פעימות פתחי היניקה והפליטה נמצאים בצילינדר עצמו.
כיום קיימים מנועים עם שניים, שלושה, ארבעה, חמישה, שישה ואף יותר צילינדרים, בהתאם לביצועים ולהספק הנדרשים מהרכב: ככל שיש יותר צילינדרים – כוחו של המנוע גדל. הצילינדרים יכולים להיות מסודרים בשורה אחת (מנוע טורי) או בשתי שורות בצורת V.
תקלות נפוצות
כשל מכאני / חשמלי בצילינדר – הסימן הנפוץ לכשל בצילינדר הוא כאשר הרכב “מזייף” ומתקשה בסחיבה. אחת הדרכים שמשתמשים בה במוסך למציאת הצילינדר התקול היא ניתוק הצילינדרים לסירוגין מהמזרקים או מסלילי ההצתה. כל צילינדר שמנותק אמור לגרום להורדת הסל”ד. הצילינדר שבו לא יורד הסל”ד בעת הניתוק – הוא כנראה הצילינדר התקול.
החטאת ניצוץ (Cylinder misfire) – תקלה מוכרת שנגרמת כתוצאה ממצת או מזרק לא תקין. אחד הסימנים לכך הוא שהרכב “מגמגם”, אינו מאיץ כרגיל או שנורת התקלה נדלקת. במקרה כזה יבדקו במוס מה בדיוק הגורם לבעיית החטאת ההצתה ויטפלו בהתאם. אחד הסימנים לבעיה במזרק הוא מזרק מפוייח או מלוכלך יותר בהשוואה לשאר המזרקים.
טיפול
ככלל, טיפול בצילינדרים אינו מיועד להיעשות על ידי מי שאינו איש מקצוע באופן עצמאי. תקלות שונות בצילינדרים יכולות להיגרם משלל סיבות, ומומלץ להגיע למוסך מתמחה בתחום על מנת לזהות את התקלה בזריזות ולטפל בה במקצועיות.
מידע נוסף אשר עשוי לעניין אותך: