מנוע נתפס

מצב של מנוע תפוס, לרוב, נגרם מהשבתה ארוכה של הרכב, שכן, כידוע, כשמערכות הרכב פועלות, השמנים השונים זורמים במערכות, משמנים אותן ומאפשרים להם פעולה חלק וזורמת. השבתה ממושכת של הרכב, מנגד, עלולה לגרום לכך שהחלקים הזקוקים לשימון לא ישומנו, ולכן, הם לא ינועו והמנוע “נתפס”.

מנוע נתפס

טבעות הבוכנה

סיבה נוספת אפשרית לכך שמנוע נתפס עלולה להיות נעוצה בטבעות הבוכנה (Piston rings).

טבעות הבוכנה משתלבות בחריצים האופקיים שבבוכנות. הטבעות מתרחבות כנגד דפנות הצילינדר ואוטמות את תא הבעירה – דבר המבטיח כי המנוע ישמור על רמת דחיסה אופטימאלית ועקבית. טבעות בוכנה תקועות, אמנם, אינן מצב שכיח, אך הוא בהחלט עלול להתרחש. ישנם שני מצבים שבהם טבעות הבוכנה עלולות להיתקע – הן עלולות להיתקע בתוך חריצי הבוכנה, או שהן עלולות להיצמד לדופן / דפנות הצילינדר.

מה קורה כשמנוע נתפס בגלל טבעות הבוכנה?

אם הטבעות דבוקות לדופן הצילינדר, גל הארכובה לא יסתובב. מצב זה קורה, בדרך כלל, כשהמנוע מושבת ואינו פועל במשך זמן רב. הטבעות מחלידות ולמעשה, סוג של “מרותכות” ודבוקות לדופן הצילינדר. אם המנוע נתפס, חשוב גם לשלול סיבות אחרות, כגון מסבי גל ארכובה פגומים או שסתומים שבורים, מכיוון שגם אלו עלולים לגרום למצב של מנוע תפוס. הפתרון האופייני למצב זה, לרוב, יהיה שפיכת שמן מתאים לתוך הצילינדרים, ולחכות כמה ימים, מכיוון שהשמן, בדרך כלל, מסוגל לשחרר את טבעות הבוכנה התקועות.

דחיסה נמוכה

כשטבעות הבוכנה תקועות בתוך החריצים, הן אינן מסוגלות לספק את האטימה המקסימאלית הנדרשת לתא הבעירה. יש להשתמש בבודק דחיסה בכדי לקבוע האם רמת הדחיסה של הצילינדר הספציפי שווה ברמתה לרמות הדחיסה האחרות. טבעות הבוכנה עלולות להיתקע בחריצים כתוצאה מהצטברות של פחמן על הבוכנה, והן עלולות גם להישבר ולהישאר בחריצים אלו למשך זמן רב.

בנזין בשמן

טבעת בוכנה התקועה בחריץ מאפשרת לגזים שאינם שרופים מתהליך הבעירה לפלס את דרכם אל חלקיו התחתונים של המנוע. הדבר גורם לכך כי שמן המנוע יהפוך לרווי בגזים אלה. רמז למצב זה, אתם עשויים לקבל אם לשמן המנוע יש ריח של דלק. מצד שני, גם מנועים המשמשים אך ורק לנסיעות קצרות עשויים גם הם לפתח ריח של בנזין בשמן (כתוצאה מכך שהמנוע מופעל תמיד בטמפרטורה פנימית נמוכה), אבל אין לבלבל מצב זה עם מצב של טבעת בוכנה תקועה.

לחץ המופעל על בית הארכובה

בית הארכובה מאוורר בכדי לאפשר ללחץ פנימי להשתחרר, ואוורור זה מטופל על ידי שסתום PCV. כאשר טבעת בוכנה תקועה מאפשרת ללחץ להיכנס לתא הארכובה, שסתום ה-PCV יוצף ויווצר לחץ פנימי. כתוצאה מכך, יותז שמן משסתום ה-PCV. רמז נוסף לעלייה בלחץ בבית הארכובה יהיה המדיד הנדחף ללא הרף למעלה, הרחק מהצינור המדידה שלו. במקרה הזה, הלחץ משחרר את עצמו דרך צינור המדידה.

 

בשורה התחתונה

מצב של מנוע שנתפס עקב כך שאינו בשימוש ינבע, לרוב, מהבוכנות / טבעות והוא מצב שעם נוזל משחרר ייעודי כלשהו יהיה ניתן לפתור אותו (על אף פתרון זה אינו מהווה ערובה לחייו העתידיים הבריאים של המנוע). חשוב מאד שלא לא להשתמש בכל סוג של שמן אקראי, אלא להתייעץ ולהשתמש רק בשמן המתאים למטרה זו, מכיוון שסוגי שמן מסוימים עלולים לגרום לחמצון של הטבעות או הצילינדר ומכאן – גם להחמרת הבעיה.

תגיות: מנוע נתפס
גלילה לראש העמוד

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן