סדק בבלוק מנוע

סדק בבלוק מנוע עלול להיגרם מסיבות שונות, כשבחלק מהמקרים היווצרות של סדק מצריכה החלפה של המנוע. במאמר הבא נלמד על בלוק המנוע, כיצד נוצרים סדקים ואיך מזהים אותם ועל דרכי הטיפול המומלצות.

תיקון סדק בלוק מנוע

מהו בלוק מנוע?

בלוק המנוע, המכונה גם בלוק הצילינדר, הוא מבנה מרכזי ברכבים בעלי מנועי בעירה פנימית. הוא עשוי מחומרים חזקים ועמידים בחום כגון ברזל יצוק וסגסוגת אלומיניום.  בבלוק נמצאים חלקי מנוע מרכזיים ביניהם הצילינדרים בהם נוצרת פעולת הבעירה, בוכנות וגל ארכובה. בבלוק ישנם מעברים אשר מיועדים לאפשר זרימה שוטפת ויעילה של נוזלי קירור, שמן ואוויר.

גורמים לסדקים בבלוק מנוע

בלוקי מנוע סובלים מתנאים קיצוניים, כולל טמפרטורות גבוהות, תנודות לחץ ומתחים מכניים. נסיבות תובעניות אלו עלולות להוביל להתפתחות סדקים לאורך זמן. חלק מהגורמים העיקריים לסדקים בלוקי מנוע כוללים:

שחיקה לאורך הזמן – בלוק המנוע נמצא תחת סביבת עבודה בעלת תנאים קיצוניים אשר עלולים להוביל לשחיקה והתפתחות של סדקים במשך הזמן. סביבה זו כוללת: רעידות, עומסים מכניים, חשיפה לטמפרטורה גבוהה מאוד, שינויי טמפרטורה מהירים בזמן בעבודה ומתחים תרמיים.

תקלות במערכת הקירור – מערכת קירור שאינה תקינה, הדבר עלול להוביל להתחממות יתר של המנוע וכתוצאה מכך ללחץ על אזורים שונים בבלוק, לגרום לו לעוויות ואף להיווצרות סדק.

קורוזיה – כמו רכיבים מכניים אחרים ברכז, גם בלוק המנוע עלול לפתח בלאי וקורוזיה במשך הזמן, מה שמגדיל את הסיכון להתפתחות סדק.

פגם בייצור – בלוק שלא יוצר כהלכה עלול להיות בעל נקודות רגישות יותר שעלולות להוות פתח להיווצרות סדק בעת פעולת המנוע והפעלת הלחצים השונים על הבלוק.

סימנים של סדקים בלוק מנוע:

דליפות נוזל קירור: סדקים עלולים לשבש את מסלולי זרימת נוזל הקירור, מה שמוביל לדליפות נוזל קירור. שלוליות נוזל קירור מתחת לרכב או ירידה בלתי מוסברת במפלסי נוזל הקירור יכולים להיות אינדיקטורים.

זיהום שמן: אם מתפתחים סדקים ליד מעברי שמן, שמן מנוע עלול לחלחל לתוך נוזל הקירור או להיפך, ולגרום לתערובות שמן ונוזל קירור. זה יכול לגרום למראה חלבי בעת שילוב שני הנוזלים.

התחממות יתר: בלוקי מנוע עם סדקים עלולים לפגוע ביעילות מערכת הקירור, ולגרום למנוע להתחמם יתר על המידה. במידה ונדלקת נורה של התחממות המנוע, סדק בבלוק יכול להיות אחד הגורמים לכך. 

ביצועים ירודים של המנוע: סדקים עלולים להשפיע לרעה על פעולות של בעירה ודחיסה המאפשרות פעולות תקינה של המנוע. ההשלכות הנראות לעין ומורגשות לכך זה רכב “שאינו סוחב”, צריכת דלק גבוהה מהרגיל ופליטה מוגברת מהאגזוז. 

בדיקה ויזואלית: לעיתים ניתן להבחין בסדקים על בלוק המנוע באמצעות בדיקה ויזואלית של המכונאי. 

האם ניתן לתקן בלוק מנוע סדוק?

יש לבצע בדיקה יסודית של בלוק המנוע על מנת לאבחן את מידת הנזק, והאם מדובק בסדק קל ובר תיקון באמצעות ריתוך או חומרי איטום מיוחדים או סדק נרחב ומשמעותי יותר הדורש החלפתה של המנוע. על מקרה את הבדיקה, תיקון או ההחלפה יש לבצע אך ורק אצל מכונאים המתתמחים בתחום המנועים לשם אבחון מדויק של התקלה ומתן טיפול מתאים.

 

גלילה לראש העמוד

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן