תקלות נפוצות במנוע הרכב

מנוע הרכב הוא החלק המורכב ביותר מבין מערכות הרכב, וככזה נתון לעיתים לבעיות ותקלות מסוגים שונים. לכל תקלה קיימים הסימנים שלה ומומלץ להכיר את הגורמים לתקלות השונות כדי להבין את סוג הטיפול הנדרש.

תקלות נפוצות מנוע

מנוע לא סוחב

זה יכול להרגיש כמו תפקוד מנוע חלש במיוחד בעת הנסיעה או חוסר כוח אקוטי במנוע, שגורם לרכב לנוע בקושי רב. תקלה נפוצה זו מתרחשת לעיתים על רקע של בעיה בשסתומים: תקלה בשסתום EGR האחראי על החזרת הגזים, תגרום לתפקוד לקוי של המנוע. לחילופין, בעיה בשסתומי המנוע – כגון סגירה לא הרמטית שלהם, קפיצי שסתומים תקולים, בעיה במרווחי השסתומים ועוד – יכולים כולם לגרום להיחלשות בתפקוד המנוע.

גורמים אפשריים נוספים לתקלה זו: בעיה בתזמון המצתים, שבר או פתיחה של ראש המנוע. תקלות מסוג אלו לא ניתן לאבחן באופן לא מקצועי ולכן במצב של בעיה כזו במנוע יש לגשת למוסך לאבחון הגורמים לבעיה ולטיפול בה.

מנוע רועש

רעשים מכיוון המנוע אינם דבר תקין: בכל מקרה של רעש מכיוון המנוע יש צורך לגשת למוסך. בחלק מהמקרים מדובר על חלקי שבור או רופף במנוע, על בעיה בצילינדרים, בבוכנות או בטלטלים (שלעיתים מתעקמים מסיבות שונות). נהגים רבים מתעלמים מהרעש ודוחים את הטיפול ברכב – וחבל. פעמים לא מעטות מדובר בבעיה שבהיעדר טיפול מתאים עלולה לגרום נזקים חמורים יותר למנוע. דפיקות, נקישות, רעשים מתכתיים או כל רעש מסוג שהוא מחייב לגשת לבדיקה במוסך.

מנוע מתחמם

נורה אדומה של התחממות מנוע (תמונה משמאל), מד טמפרטורת מים שמצביע על רתיחה, רעשים או קולות חנק יכולים להעיד על כך שהמנוע התחמם. הסיבות האפשריות לכך הן רבות ויכולות להיות קשורות לתקלה במצנן, תרמוסטט, משאבת מים ועוד. למידע מפורט על תקלת מנוע שהתחמם >>

מנוע לא מתחמם

מצב שבו מנוע הרכב לא מתחמם יכול להיגרם בעקבות בעיה בתרמוסטט (מד החום): תרמוסטט שנתפס על מצב פתוח הוא מצב שכיח, וללא טיפול יכול להיגרם נזק לשמן במנוע ובהמשך לממיר הקטליטי. הטיפול מסתכם לרוב בהחלפת התרמוסטט, לעיתים יש צורך גם בהחלפת בית התרמוסטט ונוזל הקירור.

מנוע רועד

הרגשה של מעין “רעידות” במנוע יכולה להתרחש בעקבות מספר גרומים: בעיה במשיכת האוויר בסעפת היניקה, סדקים בסעפת, הפרשי לחץ בצילינדרים, ניצוץ דלק ועוד. המחשבה הרווחת היא שרעידות במנוע מגיעות מתושבות המנוע – מה שלא נכון ברוב המקרים ולכן מומלץ לא להקל ראש ולגשת למוסך.

מנוע שותה שמן

השמן במנוע מתרוקן במהירות? ממלאים שמן לעיתים קרובות מידי? צריכת שמן גבוהה של המנוע מתרחשת לרוב על רקע של דליפת שמן. אמבט שמן שאינו מחובר היטב או אטם שאינו סגור היטב, משאבת שמן רופפת, קולר שמן פגום בגל הארכובה. במידה ולתופעה מתלווה ריח מוזר מכיוון המנוע ייתכן שזו אכן הבעיה. אבחון מקור התקלה מתבצע במוסך, ועלות התיקון בהתאם לבעיה.

מנוע נכבה בעצירה

תפקידו של החיישן בחלק זה של המנוע הוא לבדוק את מצב הטמפרטורה בראש המנוע. כאשר ראש המנוע נתון להתחממות יתר הדבר יכול לגרום לנזקים חמורים ולעיתים אף בלתי הפיכים לראש המנוע, מה שעלול להצריך את החלפתו. חיישן שמזהה חום יתר בראש המנוע ישלח אותות למחשב המנוע, שיתריע על כך בלוח המחוונים.

מנוע תפוס

“מנוע תפוס” הוא שם קוד למנוע שיצא כמעט או לגמרי מכלל פעולה, לרוב בעקבות טראומה קשה שנגרמה למנוע. עם זאת, בחלק מהמוסכים אבחון המנוע אינו לגמרי נכון, והבעיה שנראית כמו היתפסות המנוע היא תזוזה של תושבת השסתום בראש המנוע. אחת השיטות לבדוק זאת היא על ידי סיבוב גל הארכובה במנוע באופן ידני: אם הוא מסתובב ונתקע בנקודה מסויימת – המנוע אינו יצא מכלל פעולה וניתן לתקנו. במידה ולא ניתן לסובב כלל את גל הארכובה – המנוע אכן מצריך החלפה או שיפוץ יסודי, מה שלא מומלץ במקרה כזה עקב סיכויי הצלחה נמוכים

מידע נוסף אשר עשוי לעניין אותך:

גלילה לראש העמוד

להתחלת שיחה בוואצאפ / סמס,
נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן