עיקרון פעולת ה-ABS

ידעתם? במצב של בלימה פתאומית, גלגלי הרכב “ננעלים” ונוצר מצב מסוכן של חוסר שליטה של הנהג על הרכב, מה שיכול לגרום לתאונה. 

לפי חוקי הפיזיקה, במצב של נעילת גלגלים ימשיך הרכב קדימה ללא אפשרות לפנות, או יסתובב על הכביש ללא שליטה, כאשר הגלגלים האחוריים נעולים. מצב זה יכול להתרחש גם כאשר הנסיעה היא בכביש עירוני ובמהירות של 50 קמ”ש! מה שמציל אותנו ממצב לא נעים זה (ואף מסוכן בהרבה מקרים) הוא מערכת ה- Anti-Lock Brake System, או בקיצור: מערכת ABS.

ABS עיקרון פעולה

פעולת המערכת

תפקידה של מערכת זו היא למנוע את נעילת הגלגלים, על ידי ויסות הבלימה וקיצור מרחק הבלימה. את המטרות האלו משיגה המערכת באמצעות חיישנים המותקנים בגלגלי הרכב, מחשב בקרה, סולנואידים, שסתומים וצינורות הידראוליים.

בעת אירוע שעלול לגרום לנעילת גלגל אחד או יותר ברכב, מדווח החיישן על כך למחשב הבקרה. יחידת הבקרה מזהה את המצב ומעבירה פקודה למשאבות – המשנות את מצב השסתומים במערכת הבלמים – לכדי פתיחה, שחרורו או סגירה. המערכת גורמת לכך ששסתומי הבלמים ייפתחו וייסגרו במהירות רבה – עד כעשרות פעמים בשנייה, ובכך מווסתת הבלימה ונמנעת נעילת הגלגלים.  

בפעולת המערכת, כיוון הגלגלים נוטים להינעל ביתר קלות, ופעולת המערכת קשה יותר. במצב זה, ניתן לחוש “דפיקות” בדוושה, כמו גם רעשים חזקים מבלמי הרכב, ורעידות בגוף המרכב ובהגה.

חשיבות המערכת

בשל חשיבותה הרבה של המערכת, חובה על כל רכב חדש להיות מצוייד במערכת זו, על מנת למנוע תאונות במקרים של עצירה פתאומית או החלקה – שיכולים לגרום לנעילת גלגלים.

“ABS” הוא שמה של המערכת הבסיסית, וכיום קיימות מערכות מתקדמות יותר למניעת גלגלים, כגון מערכת ESP, ASR ועוד. כל המערכות הללו פועלות לפי אותו העיקרון ומונעות מצב מסוכן של נעילת גלגלים ברכב. במערכות הישנות יותר נוטים רעשי הבלימה להיות מורגשים יותר וכן ה”דפיקות” הנשמעות ברכב בעת פעולת הפתיחה והסגירה של הבלמים.

המערכות החדשות מתאפיינות בפעולה שקטה יותר והרבה פחות מורגשת בתא הנוסעים. המערכות החדשות מאפשרות בנוסף להגיע למרחק הבלימה הקצר ביותר, בין היתר באמצעות מערכות בקרה נוספות המתלוות למערכות אלו.

תגיות: ABS
גלילה לראש העמוד

לקבלת הצעת מחיר מותאמת אישית בוואטספ, נא מלאו את מספר הטלפון שלכם

תודה רבה, פרטיכם נקלטו !
נציג מטעמנו יצור אתכם קשר בהקדם
הודעה נשלחה מאיתנו עכשיו, גשו לוואצאפ / סמס להמשך שיחה.
דילוג לתוכן